En of het een uitdaging was! Ik kreeg 24 uur de tijd voor het creëren van een huisstijl mét folder voor het fictief databedrijf 'SmartData'. Hieronder deel ik de client-brief, het proces en het eindresultaat van deze zenuwslopende tijdbom.
9u00 | De 'client-brief'
Het fictief bedrijf 'SmartData' houdt zich bezig met analyseren en visualiseren van data. De voorbije jaren groeide SmartData enorm, waardoor een nieuwe professionele branding nodig is. Hun doelgroep omvat wereldwijd verspreide KMO's (50-250 werknemers), die dus in het Engels zullen worden aangesproken. Om de nieuwe branding te lanceren geven we een 3-luik uit, die het bedrijf op een wervelende manier voorstelt.
Deliverables: Logo met brandbook en een wervelende 3-luik folder. Af te geven met mock-ups.

9u10 | Het proces
De tijd begint te lopen! Nadat ik de challenge gelezen had startte meteen het brainstormen. In de vernieuwde huisstijl wou ik vooral het voordeel voor de klant benadrukken. In dit geval dus dat hun data wordt verzameld, geanalyseerd en gevisualiseerd. Al de gegevens, kant-en-klaar weergegeven op een aantrekkelijke en vooral duidelijke manier. Zo kwam het idee van de grafiek in het logo tot stand.

Tegen 16u00 krijg ik een lichte paniek; al enkele uren zit ik naar het zelfde blad te staren. De klok tikt verder, maar ik heb nog niets. Van mijn concept ben ik overtuigd, maar de uitvoering spreekt me niet aan. Wanneer ik niet enthousiast wordt van het ontwerp, moet ik er even tussenuit. Dus wandel ik naar het park voor wat frisse lucht. Halverwege de terugweg gebeurt het: DAT IS 'EM! Lopen naar huis en meteen het schetsboek grabbelen. Het nieuwe logo stond meteen gedigitaliseerd op Illustrator.

De inspiratie is aan het bruisen op dit moment, en de puzzelstukjes vallen in mekaar. Ondanks de vooruitgang begint het toch te dagen dat het een slapeloze nacht zal worden. Laten we dus vooral niet treuzelen en aan de huisstijl beginnen!
18u00 | De huisstijl
Doorheen het logo-ontwerp had ik al verschillende aantekeningen gemaakt over hoe ik de branding tot leven zag komen. De grafische elementen, het kleurenpalet, de manier van spelen met typografie... het was allemaal al aanwezig in mijn hersenpan. Het bundelen ervan in een brandbook ging dus best vlot.
02u00 | De folder
Er moest even wat stress af, dus na een korte midnight work-out start ik aan de 3-luik folder, iets wat ik enorm graag creëer! Er werd hier natuurlijk gebruikt gemaakt van de volledige branding die net ontwikkeld was. Na de schetsen werd het gegeven beeldmateriaal bestudeerd en bewerkt. In Indesign werden buiten alinea- en tekenstijlen ook objectstijlen toegepast, specifiek voor de titels in blokjes. Zo is deze opmaak uniform over het hele document.
Ik besloot ook om enkele 'infographics' toe te passen, omdat dit past bij de identiteit van het bedrijf. SmartData wilt de gegevens duidelijk en overzichtelijk weergeven, zodat je in één oogwenk meteen meer weet.
07u00 | De mock-ups en opsturen
De tijd slikt gulzig alle kostbare seconden op! Een enkele blik naar buiten verraad dat ik ook hier te veel tijd in heb gestoken en dat de deadline gevaarlijk dichtbij komt. Mijn vriend is alweer wakker, en vertrekt na een korte aanmoediging naar zijn werk. Komaan Kit, nog even de focus houden!
Snel kap ik koffie nummer X* naar binnen en maak ik nog enkele mock-ups. Ten slotte tracht ik alle documenten te ordenen in mapjes alvorens ze door te sturen. Met slechts enkele minuten over is de deadline dan toch behaald! Nu is het even tijd voor te ontspannen. Klaarwakker van de adrenaline, zo voel ik me! Even rustig iets kijken dan, maar na de eerste 3 minuten van Friends val ik toch in slaap.
*Ik beloof het je, ik heb echt geen idee!
Conclusie
Dat het een uitdaging was, daar is geen twijfel over. Hoezo heb ik zolang mijn focus kunnen houden? Het hielp dat het een leuke opdracht was, veel creativiteit en veel vrijheid. In het begin had ik wat moeite, maar vanaf de puzzel in elkaar zit, raak ik in een soort van trance en kan in zonder problemen uren aan een stuk doorgaan. Of ik nog zo'n challenge aan durf? Misschien wel! Het is leerrijk én je bent creatief volledig vrij. Dat is een leuke afwisseling van klantenwerk.